Fløibanen i hundre år – samlet mellom to permer

Foto: Bodoni

Fløibanen fyller 100 år i 2018. Boken om banen ble derimot lansert før jul, i god tid til å bli kjøpt inn og lagt under mange juletrær. Dette er historie ikke bare om banen, men også om byen, reiselivet og friluftslivet.  

Boken ble lansert på Fløyen søndag 3. desember, i lett sludd og sur vind, noe det også var på åpningsdagen for 100 år siden. Forfatter Ola Hornindal Grytten og forlegger Jo Gjerstad fortalte om arbeidet bak boken, som ble startet allerede i 2014. Alt er med, fra første idé om en Fløibane, om reiselivet på Vestlandet og Bergen især, til da VM på sykkel inntok Fløyen og ble tidenes folkefest.

Fløibanen fra idé til realitet er kronglete historie. Da som nå likte bergensere en god og langvarig diskusjon, for eksempel om valg av trasé.  Andre mente også at dette var noe byen absolutt ikke trengte, i en tid med krig, fattigdom, bybrann og mange andre utfordringer.

Men 1. oktober 1913 innbød blant andre Turistforeningen for Bergen By og Stift til aksjetegning i et nytt selskap, som skulle etablere og drive en ”Fjeldbane til Fløien”. Waldemar Platou var foreningens styreleder og ble valgt til leder for det nye fjellbane-selskapet. At han også var direktør i den veldrevne bedriften Hansa Bryggeri, styrket nok hans posisjon.  

15. januar 1918 ble de første, stappfulle vognene sendt oppover fjellsiden til Fløyen. Siden har den gått der, fraktet millioner av passasjer ut i naturparken vår rett over bykjernen. Av disse er mange turister, men også bergenserne setter umåtelig pris på banen, både sommer og ikke minst om vinteren når man vil raskt til fjells når snøen legger seg.

Boken selges også i Turlagets Tursenter i Marken. 

Annonse