Slik booker du sengeplass på turlagshytte

Til vanlig har våre hytter plassgaranti. I året 2020 er det ekstraordinære regler for å begrense smitte av koronaviruset. Derfor må alle booke plass på forhånd. Dagsbesøk og drop-in på selv- og ubetjente hytter er inntil videre ikke lov. Har du spørsmål om booking? Her besvarer vi de vanligste spørsmålene.

Bestilling av hytter på nett er nytt for mange, også for oss. Men vi er trygge på at det skal være enkelt og brukervennlig for deg å bestille og bruke hyttene våre. Gjennom vår online bestilling reserverer du en sengeplass på hytta, på enkelte hytter må du reservere hele hytta for å oppfylle kravet om 1 meters avstand. 

Slik bestiller du:

1. Søk opp hytta du vil booke på ut.no

2. Klikk bestill overnatting (under bilde og tabell med fakta om hytten, før teksten om hytten).

3. Velg ankomst og avreise dato. 
Dersom det står "Vis Tilgjengelighet" i stedet for "Bestill", så er sengen opptatt i hele eller deler av perioden du prøver å bestille.

4. Fyll inn medlemsnummer og velg riktig pris.

5. Logg inn eller registrer deg. Fyll inn nødvendig informasjon. (Du må lage en egen bruker, det er ikke samme login som til Min Side).

6. Godkjenn vilkår og betal (gjennom NETS).

7. Skriv ut/ta skjermbilde av bekreftelsen og ta den med på turen. 

8. Ved gjennomført bestilling og betaling vil du umiddelbart få en bekreftelse på e-post og du er klar for tur!


Ønsker du å bestille flere sengeplasser?

Velg en seng, klikk bestill og velg pris. Klikk så på Book mer (rød knapp) for å bestille flere senger.

Sengene på hytta er som regel nummerert. Gjestene bes likevel fordele seg på rom og sengeplasser slik det er hensiktsmessig mtp. smittevern og krav om avstand.


Hvordan reserverer jeg sengeplasser på forskjellige hytter samtidig?

1. Søk opp hytta, klikk bestill overnatting, velg til og fra dato og klikk bestill. 
2. For å bestill flere sengeplasser går du tilbake til ut.no og søker opp neste hytte. 
3. Velg til og fra dato og klikk bestill. 
4. I bestillingsoversikten vil du se at du har reservert flere senger på flere hytter.


Problemer med booking? Sjekk disse punktene og se om det løser seg.

  • Du må opprette en unik bruker til det nye bookingsystemet. Du kan med andre ord ikke bruke samme innlogging som for eks. til det gamle bookingsystemet eller Min Side.

  • Pass på at du har valgt en pris i det gule feltet "Velg pris" på hver plass du bestiller.

  • Dersom det står "Vis tilgjengelighet" i stedet for "Bestill" på en sengeplass så betyr det at plassen er opptatt for hele eller deler av perioden du forsøker å bestille.

  • Dersom du har fyllt inn alt riktig, godkjent vilkårene, og likevel ikke får fullført betaling kan du gjøre følgende før du prøver på nytt:

    • Prøv å booke på PC i stedet for mobil/nettbrett eller motsatt.

    • Prøv å bruke en annen nettleser (Edge, Chrome, Firefox, osv.).

    • Slett nettleserdata

    • Pass på at det er penger på bankkort eller at kredittkort ikke er overtrukket.

  • Dersom du har lagt en eller flere sengeplasser i handlekurven, gått til betaling og så avbrutt, så kan det oppleves som at sengeplassene er opptatt hvis man forsøker på nytt. Det er mest sannsynlig fordi de fortsatt ligger i din egen handlekurv. Denne finner du helt nederst på siden, under sengeplassene.

Dersom problemer vedvarer ber vi deg om å ta et skjermbilde av eventuelle feilmeldinger og sende det eller en beskrivelse av problemet til oss i Bergen og Hordaland Turlag.

FAQ

Kan jeg benytte DNT-bruker/min side til booking? 

Nei, du må lage en ny bruker etter at du har valgt senger på den hytten du vil booke på. 

Jeg får feilmelding når jeg forsøker å booke. 

Har du laget en ny bruker for systemet? Forsøk en annen nettleser. Prøv å booke på PC i stedet for mobil/nettbrett. 

Jeg skal ha med hund, hva gjør jeg? 

Du booker hundebur og en seng til deg selv. Hvis hundebur er plassert i sikringshytten og denne ikke har sengebooking legger du deg i sikringshytten sammen med din hund, selv om du har booket seng i hovedhytten. 

Den hytten jeg vil besøke har ikke booking – hva gjør jeg? 

Det jobbes med å klargjøre flere hytter for booking. Se her for oversikt over hvilke hytter som åpner når.

Er det dyrere å bestille på forhånd?

Nei, prisen er den samme.

Jeg vil flytte min booking, hva gjør jeg? 

Ta kontakt med den lokale foreningen som eier hytten på e-post. Sjekk først om det er ledig på den dagen du ønsker å bytte til.  

Hvordan avbestiller jeg en booking?

Etter at du har fullført en booking får du tilsendt en e-post som viser oversikt over bestillingen din. Har du behov for å endre på denne, tar du kontakt med oss.

Kan jeg få refundert betalt opphold? 

  • Full refusjon av betalt opphold hvis avbestillingen skjer før 10 dager oppmøtedag. Send kontonummer og navn på kontohaver til bht@dnt.no.  

  • Avbestilling fra 9–5 dager før oppmøtedag gir rett til 50 % refusjon. 

  • Avbestilling som gjøres senere enn 5 dager før oppmøtedag gir ingen rett til refusjon. 

Hva gjør jeg hvis jeg ønsker refusjon og er innenfor vilkår over? 

Send e-post med avbestilling til den lokale foreningen som eier hytten. Oppgi ditt bankkontonummer du ønsker refusjon til. 

Hvor kan jeg henvende meg hvis jeg har andre spørsmål? 

Du kan ta kontakt med Tursenteret på bht@dnt.no og telefon 55 33 58 10.  Du kan også besøke oss i Tursenteret i Marken.  

Annonse