Vidden by night med DNT ung

Vidden by night 29.05. Foto: Carolina Haecker
Vidden by night 29.05. Foto: Carolina Haecker Foto: Carolina Haecker

Vidden by night med DNT ung, 29.05.21
- en førstehånds turbeskrivelse av Carolina Haecker fra Tyskland.

Fakta
Lengde: 13 km
Tid: 5 til 5,5 timer
Høyde: 485 moh
Rute: Fløyen, Rundemanen, Vidden, Ulriken

Jeg har lenge hatt et ønske om å gå over Vidden, men det har jeg enda ikke gjort. Naboen og noen venner sa at det var en veldig fin opplevelse og at jeg må gjøre det en gang før jeg flytter fra Bergen. Jeg er kommer ikke fra Norge og alt med fjellturer er nytt for meg.
En dag var jeg på DNT-nettsiden og så at det var en Vidden-tur om natten kalt ``Vidden by night``, med soloppgang på slutten. Turen var med DNT ung, for unge mellom 13 og 30 år. Jeg tenkte at det var en perfekt tur for meg, jeg meldte meg derfor fort på.

Merkelig start med tåke
Vi møtte opp på Fløyen øvre stasjon klokka 23. Jeg var veldig nervøs, fordi jeg var redd for at ingen ville snakke med meg. Heldigvis var ei venninne av meg turleder og jeg kjente tre andre personer fra en tidligere tur. Da jeg så det, var jeg ikke så nervøs lenger, men fortsatt for sjenert til å snakke med noen.
Vi var 28 personer med fire turledere og de delte oss opp i to grupper (hurtig-gruppe og rolig-gruppe) og vi hadde muligheten til å velge.
Jeg var redd for at turen skulle bli avlyst fordi vi stod i tåken på veien opp til Fløyen og det ble det verre og verre, men flaks for meg, så gikk vi likevel.
Turen startet ca kl 23.30. Hurtig-gruppen jeg gikk med gikk veldig fort, og etter 10 minutter var vi allerede over tåken.Veien gikk opp til Rundemanen og det var veldig god stemning i gruppen. Alle snakket sammen og vi hadde nydelige utsikt hele veien. Noen ganger måtte vi stoppe fordi alle tok spektakulære bilder, men ikke av byen bare av tåken. Tåken var so høy at vi bare så toppen av Løvstakken og det var alt, men det var likevel nydelig med lyset og tåken som så ut som snø.

Hele tiden uten hodelykt
Der er nytt for meg med en så sen solnedgang, jeg var veldig fascinert over at vi gikk uten hodelykt hele veien. Vi så stort sett hele tiden, men noen ganger var det litt vanskelig, spesielt da flere av oss falt over steiner. Klokka 0.32 var det mørkeste tidspunktet, men som jeg tidligere har nevnt var det ikke så mørkt.
Rund klokka 01 fant vi en elv og tok en liten pause for å fylle på med vann. Det var den første pausen på turen. Etterpå fortsatte vi turen med utsikten til den store pausen på Vidden. Klokka 1.30 var vi på Vidden og fikk vår velfortjente matpause, med utsikten over lyset fra Bergen og tåken, det var nydelig. Vi likte utsikten, 30 minutter tidligere så vi hodelykter fra den andre gruppen. Turlederen sa at vi må fortsette, fordi vi var hurtig-gruppen og den andre gruppen skulle ikke gå foran oss.

Tidligere enn planlagt
Vi var så kjapp at vi tok en ny pause rund klokka 03 for å vente på de andre fordi vi nesten var på Ulriken. Den andre gruppen gikk for sakte, så vi fortsatte å gå alene. Vi var nå høyt nok til å se stjerner, månen og begynnelsen av soloppgangen.
Klokka 5 så vi soloppgangen ved Ulriksbanen. Turen var ferdig, og vi var alle veldig trøtt så lå vi i solen og ventet på den andre gruppen i en time. Etterpå dro vi alle hjem og la oss til å sove.
Turen var veldig fin og et nydelig eventyr for alle sammen.
Det var varmt nesten hele tiden fordi vi var over tåken og vi var virkelig heldig med været.
Turen var så fantastisk at jeg vil gjøre det igjen med DNT ung!