Mo-Skavlabu-Vardadalsbu-Straume

Nydelig tur i fantastisk og variert landskap, fra fjord til høyfjell.

Stigning:  etappe 1:  1000 m, etappe 2:  200 m  etappe 3: 400 m

Varighet:  etappe 1: 5 timer  etappe 2: 5 timer  etappe 3: 8 timer  (uten pauser)

Lengde vei:  etappe 1: 7,1 km   etappe 2: 13,2 km  etappe 3:  15 km

Gradering:  etappe 1: Middels  etappe 2: Middels  etappe 3: Krevende

Parkering: Parkering langs veien

Buss fra Straume tilbake til Mo, busstopp ved stislutt 3. dag

Passer for ungdom og voksne i god form

Dag 1:

Stien begynner bratt oppover på skogssti fra Mo til Nedstavatnet, nesten 300 m opp.  Her går stien langs vannet før den tar av i enden av vannet og fortsetter først oppover i dalen før den tar av igjen opp mot Husafjellet.  Fra Husafjellet og videre opp på Storfjellet blir det etterhvert flott utsikt utover først Nedstavatnet og deretter Mofjorden.  Stien fortsetter i lett og kupert terreng videre til Skavlabu.  Skavlabu ligger flott til med fantastisk utsikt utover fjellene rundt.

Dag 2:

Fra Skavlabu følger vi i starten samme sti som de som skal til parkeringsplass ved Svartavatnet.  Litt forbi Skavlavatn deler stien seg og vi følger stien til høyre som går mot Vardadalsbu, og som snart kommer ned i en anleggsvei.  Her må vi gå litt langs anleggsvei før stien tar av igjen.  Stien følger nå Skjerjavatnet et stykke før den tar av fra vannet og ned til Ytste Vika.  Stien deler seg, og vi tar til høyre.  Her kommer vi snart til utløpet av en elv hvor det er perfekt å bade.   Vi passerer en foss og begynner en gradvis oppstigning til det høyeste punktet på turen.  Herfra går det bratt ned et stykke før stien fortsetter til hytten.

Dag 3:

Turen fra Skavlabu går gradvis oppover til høyeste punkt på rundt 1200 moh.  Herfra er det nydelig utsikt i alle retninger.  Utsikt er det også stort sett hele resten av veien.  Vi passerer Steinadalstjørnene, går deretter opp til Sæterfjellet hvorpå turen går videre ned forbi Seljedalsvatna og runder Gråsida.  Fram til nedstigningen fra Gråsida går turen i lettgått fjellterreng.  Fra Gråsida begynner nedstigningen på totalt rundt 1000 m.  Den bratteste nedstigningen er gjennom skogen siste del av turen.  Busstoppet er ved enden av stien.