Tur til Hadlaskard på Hardangervidda

Tidlig høst på Hadlaskard, august 2018.
Tidlig høst på Hadlaskard, august 2018. Foto: Silje Valla

Turen inn til Hadlaskard fra Hjølmo via Vivelid og Langedalen byr på flott turterreng.

Dag 1: Hjølmo - Vivelid - Langedalen - Hadlaskard: ca. 20 km og tur inkludert pause 6,5 timer.  Fra Øvre Eidfjord og opp til Hjølmo er det en svingete grusvei og på toppen er det godt med parkeringsplasser.

Turen byr på variert og flott landskap. Man starter i skogsterreng, hvor det etterhvert åpner seg opp og det er vakkert å gå langs elva som renner nedover. På veien passerer man Vivelid fjellstue. Man går over brua og følger stien langs elva videre.

Så kommer man til myrlandskap. Når man kommer til et skilt etter myrlandskap går man opp fjellet mot Langedalen. Etterhvert ser man noen støler og ny elv med ei bru. Her skal man ikke krysse, men følge T-merka stien oppover mot Skinfjellet. Krysser man stien så går man mot Stavali.

Her får man flott utsikt mot Hårteigen, og etterhvert begynner nedstigning til Hadlaskard.

Hadlaskard ligger vakkert til på en voll ved elva, og har 48 sengeplasser hvorav 13 kan forhåndsbestilles.

Dag 2: Hadlaskard - Hedlo -  Storaståta - Hjølmo: ca. 17 km og tur inkludert pause 5 timer.

Turen tilbake til Hjølmo via Hedlo og Storasåta går på flotte svaberg og fine turstier. Her er det lettgått og mindre myrterreng. Turstien er godt merket. Når man kommer opp på Storasåta ser man ned til vannet ved Øvre Eidfjord.

Andre turtips fra Hadlaskard:

Hadlaskard er et knutepunkt på Hardangervidda og det finnes mange turalternativer.

Dersom man har flere dager til rådighet kan man ta seg en dagstur til Hårteigen og man beregner da ca. 7 timer tur/retur.

Annet turmål kan være å gå fra Hadlskard til Torehytten og så Stavali. Les om flere turmål her.