Turtips på Askøy

Ny gapahuk på Dronninga
Ny gapahuk på Dronninga Foto: Silje Valla

I desember var det offisiell åpning av ny gapahuk som Askøy Turlag har bygget i samarbeid med Askøy Folkebibliotek. Et flott turmål for barnefamilier.

Tur: Ravanger kjøpesenter - Dronninga - Ravanger kjøpesenter

Lengde: 25 min opp til Dronninga , lengre tid om man går med barn.

Parkering: Fra Bergen kjører man mot Ravnanger og tar av ved Circle K Ravnanger. Her kan man parkere ved Ravnanger kjøpesenter.

Populær tur på Askøy

Dronninga er et populært turmål ute på Askøy. Her møter en mange på veien opp til gapahuken. I starten går en på asfalt, så grusvei før det går over til en traktorsti, og tilslutt blir det sti som er godt tilrettelagt.

Turen starter fra parkeringen og en følger gangfeltet opp mot en grusvei med bom. Her går en forbi bommen og tar så første til venstre og følger skilt oppover. Neste kryss med skilt "Askøy på langs", tar en veien til høyre og følger videre oppover.

Etterhvert kommer en til skilt "Dronningen" og tar av traktorstien opp til venstre.

På toppen er det en nydelig utsikt, flere benker og gapahuk.

Samarbeid med Askøy Folkebibliotek

Turlaget har samarbeidet med Askøy Folkebibliotek i byggingen av gapahuken og her vil en også finne en postkasse med ulike bøker med småfortellinger som en kan lese på tur når en har pause.  Her vil en også finne ulike faktabøker hvor en kan lære litt om naturen rundt oss, disse vil skifte i henhold til årstidene for å være mest mulig aktuelle.

Se bildekarusell under for flere bilder av turen.