Tre barnevennlige turer i Byfjellene

Ravneberghytten er fin rasteplass på vei til Sandvikshytten.
Ravneberghytten er fin rasteplass på vei til Sandvikshytten. Foto: Birgithe Schjerven Roald

Vi har testet tre barnevennlige turer i Byfjellene i Bergen. Barna er 2, 4 og 8 år gamle. Litt turvante, men ikke alltid like lett å lokke med ut på tur. Tilbakemeldingene etter disse tre turene har vært et spørsmål om vi kan gå dit igjen :-)

Sandvikshytten

Vi parkerte bilen i Skytterveien og gikk opp gjennom Våkenskaret forbi Garpetjernet. Videre over bro i nordenden av Munkebotsvatnet. Fin sti videre oppover med restaurerte vannrenner som barna syntes var spennende, alltid gøy med vann!

Ved Ravneberghytten var det fint å ta en mat- og drikkepause før turen gikk videre oppover til Sandvikshytten. Barn lar seg heldigvis lokke med saft og vaffler og det kunne Sandvikshytten by på den søndagen vi var der. De er nydelig utsikt fra hytten, og vi tok en god og lang pause før turen gikk nedover igjen. Vi hadde planlagt å lage middag ved Garpetjern. Her er det en velbrukt bålplass, et flott grindverksbygg og noen morsomme slengdisser.
Turen er 2 km en vei, og Sandvikshytten ligger på 345 moh. så det er litt stigning på turen.  Fin og variert sti og natur gjør at ungene ikke mister piffen. Garpetjern er ei perle for barnefamilier.

Gullstølen og Gullsteinen fra Bønes

Vi parkerte langs Bønesskogveien og måtte være forsikte ved avstigning, da det er en del trafikk langs denne veien. Turstien starter langs en fotballplass og er markert med et stor turskilt for området, like før snuplass for bussen. Turveien, møter Nils Langhelles vei, der vi tok høyre. Videre oppover og etterhvert variert sti med flott furuskog, trerøtter, flotte klatresteiner og litt klyving som alle synes er kjekt. Det er bare 1 1/2 km til Gullstølen fra Bønesskogen. Her var det fint å sette seg ned og vi laget bål i en velbrukt bålplass. Barna lekte og balanserte på murene som står igjen etter hytten som sto her engang. Etter energi inntaket ville barna våre helst returnere til en kjekk lekeplass vi hadde oppdaget lengre nede i lia, men vi greide å motivere de til å bli med o,5 km til Gullsteinen. Herifra kunne vi se toppen av Løvstakken, men det var ikke målet vårt i dag. Vi gikk altså 2 km en vei, og fra 125 moh. til 360 moh. En skikkelig fin tur med flott utsikt ut i havet og mot Folgefonna. Barna satt mest pris på slengdissen vi oppdaget ved en tilfeldighet.

Viggohytten

Turen til Viggohytten startet vi rett bakom busskuret på snuplassen i Nipedalen. Det er ganske bratt oppover der, men ikke så langt før stien blir mindre bratt. Når man er kommet opp den verste kneiken tar man sørøst langs Nipetjernet og det er det ikke langt å gå før man kan se opp til Viggohytten.  Vaffler og saft er en god hjelp for å motivere ungene våre. Det er også kjekt, når en kan se turmålet. Viggohytten ligger luftig til med flott utsikt. Det går an å leie hytten til overnatting. Siden vi var der har 8-åringen lurt på om vi ikke kunne dra dit igjen på overnattingstur.