Rundtur Arnanipa

På toppen av Arnanipa.
På toppen av Arnanipa. Foto: Einar Sleire (mobilfoto)

Arnanipa, også kalt Ådnanipa, er et lett tilgjengelig turfjell i Arna med flott utsikt mot Sørfjorden.

Med sine 456 meter over havet er Arnanipa et populært turfjell for fine gåturer, rundturer og løpeturer året rundt. Onsdag 6. november valgte jeg rundturen med totallengde på 8,5 km som starter ved godt merket turparkering i Stølsvegen i Indre Arna. Med lett snødrev i luften startet jeg runden sørøver mot Arnatveit. Turen starter på grusvei/traktorveg. Etter ca. 2,5 km tar du opp til venstre ved Reppadalen skilt. 100 meter oppover tar du på ny til venstre inn på sti merket Ådnanipa. Herfra er det ca. en kilometer nordover opp til toppen. På klare dager får du en flott utsikt mot Arnavågen og utover Sørfjorden mot Ytre Arna og Osterøy.

SE KART OVER RUNDTUREN PÅ ARNANIPA

Fra toppen går turen videre nedover i retning Garnes. Her følger du hovedstien ned til skilt mot Åsheim hvor du tar til høyre. Når du er nede på Åsheim svinger du sørover igjen. Etter ca. 500 meter på asfaltvei nedover skal du ta opp stien på venstre side. Denne stien er ikke merket med skilt, men er lett å se når du kommer nedover vegen. Herfra er det ca. 2 km på sti/grusvei til turparkeringen i Stølsveien. Da har du tilbakelagt en 8,5 kilometer rundtur på Arnanipa og kan nyte dagen videre med en god følelse i kropp og sjel.