Nydelige Solrenningen

Solrenningen, 2020.
Solrenningen, 2020. Foto: Helene Ødven

Solrenningen er en enkel hytte å gå til og byr på masse opplevelser for hele familien.

Hvis du vil ta familien med til en flott hytte i høst er Solrenningen i Stølsheimen et godt valg. Det er ikke så langt å gå til hytten og ved hytten kan man fiske og bade i Solrenningsvatnet eller i elven.

Stien inn til Solrenningen (645 moh.) fra Stølsdammen er godt tilrettelagt med stein og treklopper, og den fører jevnt innover til hytten uten utfordrende stigninger. Tidsbruk beregnes til 3 timer på for voksne med sekk. Turen går gjennom et grønt og vennlig landskap med mye vann og mange bekker.

Vel fremme på hytten kan dere ta en tur på vannet med kanoen, eller i robåten som er tilgjengelig for gjester. Redningsvester er til utlån på hytten. Ta med DNT-nøkkel til å låse opp kano og robåt. Solrenningsvatnet er grunt med mye fisk, og egner seg for fiske, så ta med fiskestang. Gjester på Solrenningen fisker gratis.

Hvordan komme seg til stistart ved Stølsdammen: Med egen bil fra Bergen nordover, kryss Nordhordlandsbroen og følg E39 til Romarheim. Ta av til høyre og følg Fv 569 til Mo. Rett etter Mo kjører du rett frem og følger Fv 345 forbi Steinslandsvatnet. Etter vannet tar du til høyre, krysser elven og videre til venstre. Følg anleggsveien til du kommer til Stølsdammen. Her er det parkeringsmuligheter og her starter T-merket sti til Solrenningen på nordsiden av vannet. Kjøretid: ca. 2 timer og 30 minutter.