Jubileumsstien etappe 6–8 fra Rolland til Tellevik Kai

Jubileumsstien etappe 7 ved Ulsetvarden.
Jubileumsstien etappe 7 ved Ulsetvarden. Foto: Hild Fjermestad Aaase

Jubileumsstien hedrer naturen som ligger rett rundt og midt i hele byen. Noen etapper kan fort slås sammen, eller bare brukes som flotte nærturer i hverdagen.

Følger du hele Jubileumsstien kan du gå Bergen på langs fra Krokeide i sør til Tellevik kai i nord. Stien er 55 km lang og delt opp i åtte etapper. Les mer om Jubileumsstien her.

Etappe 6: Åsane

Etappe 6 er muligens Jubileumsstiens mest urbane etappe - og den korteste. Den starter på Rolland og går kun på asfalt til Myrdalsvegen. Det er en kort etappe på kun 2,3 km som er nødvendig for å komme seg fra slutten av etappe 5 til starten av etappe 7.

Etappe 7: Usetvarden

Ved Myrdalsvegen forlater man asfalten og går inn på sti. Her står det (i likhet med alle andre etappestartpunkter) informasjonstavle om Jubileumsstien. Etappe 7 fra Myrdalsvegen til Støbotn starter på en sti som går oppover åsen og forbi imponerende eldgamle trær og gjennom gammel kulturlandskap. Langs hele etappen er det mye aktiv småfugleliv, og landskapet varier mellom kulturlandskap, moseskog og fjellnatur med sine lavere vekster. Utsikten fra Ulsetvarden både mot Åsane og mot Toppe er fine herifra. Ved Ulsetvarden er det også tid for å ta frem mobilen og sjekke inn i appen SjekkUt og Bergenstrimmen (Trimpoeng-appen), før turen går nedover mot Toppe. Her følger man grusvei gjennom et større plantefelt der det har blit utført omfattende hogst. Grusveien går over i asfalt som følges i noen hundre meter helt til Støbotn bussholdeplass. Der veien møter Salhusvegen er det viktig å holde seg til venstre til bussholdeplassen for å unngå å følge hovedveien. Totalt er etappen på 5,6 km med rundt 150 høydemeter stigning, litt mer nedover. Noen bløte partier, men absolutt overkommelig.

Etappe 8: Baugtveit - Falkanger - Hordvik - Tellevik Kai

Siste etappe på Jubileumsstien starter ved Støbotn busstopp der man krysser Salhusveien og følger gangvei til Baugtveitvegen (dermed slipper man å gå langs hovedveien Salhusveien første stykket). Jubileumsstien følger veien forbi tratisjonsrike gårder og vakkert kulturlandskap, med Høgstfjellet som en litt truende kulisse i bakgrunn. Så følger stien bilveien oppover, en bratt bakke med rundt 100 meter stigning opp til turparkeringsplass ved Baugtveitstemma. Ikke langt etterpå går man inn på sti gjennom skog som snart skifter til fjelllandskap med lavere vekster. Langs stien kan man ta flere avstikkere, f. eks. til Høgstefjellet eller Tellevikfjellet. Avstikkeren til Tellevikfjellet tar ikke mer enn 10 min fra etappens høyeste punkt, og utsikten er storslagen fra Rosendalsalpene i sør til vakre Stølsheimen i nord, samt Askøy og alle øyene ut i havet. Tilbake på Jubileumsstien kommer turgårere gjennom et litt våtere parti til Sætregården. Her følger Jubileumsstien den historiske Trondhjemske Postvegen helt til Telelvik kai. Siste del er på asfalt langs bilveien, helt ned til vannkanten.

Generelt er stien godt merket både med grønne turskilt og røde klopper. Noen av skiltene kan være vrien å se, men man må ikke lete lenge før man finner de.