Hausdalshorgi

Foto: Anna Nes

Vestlandets Mini-Besseggen ligger en kort kjøretur fra Bergen. Hausdalshorgi er en fin dagstur fra Bergen der man får oppleve fine daler, vidder og en kul egg!

Turen begynner fra parkeringsplassen på Bontveit, og herfra er det flere alternativer. Turen opp kan man enten gå via Slettegga, Vigrane eller opp Dyrdalen. Alle disse alternativene møter vardene opp mot Austefjell. Vær obs på at ikke alle stier og kryss er markert, så man bør som alltid ha med et kart og kunne orientere seg etter terrenget. På dager med god sikt har man utsikt over Hausdalshorgi nesten hele turen.

Når man har kommet opp på Austefjell følger man en sti ned over fjellet og så ned mot selve eggen. Over eggen er det bratt ned på begge sider, men stien er såpass bred at det ikke er et problem å gå der. Videre oppover mot toppen på Hausdalshorgi er det viktig at man følger stien som går bratt oppover. På toppen flater det ut og man får utsikt i alle retninger, både mot Gullfjelltoppen og havet!

På veien ned er det også viktig at man finner riktig sti, for å få den minst bratte nedturen. Stien her følger eggen litt ned, før den svinger til høyre langs fjellsiden. Her sikksakker man seg ned til Dyrdalsvatnet. Ned herfra kan man enten følge stien over Hovden, ned Bjørnastølen og så tilbake til bilen eller ned langs elven til Øvstebø. Herfra følger man bilveien tilbake til parkeringsplassen.

Turen kan gås begge veier. For å få den kule Besseggenfølelsen så anbefales å gå slik at Hausdalshorgi er den siste toppen man går over. Men vær obs- det er bratt ned på andre siden av eggen, og kan være ganske glatt og gjørmete hvis det har regnet.

Sjekk turbeskrivelse og kart på ut.no her.