turtips:  Askøy på langs, etappevis

Langs rullestein strand på Herdla

Askøy på langs er delt opp i 5 etapper, hver av de på 2-3 timer, og byr på alt fra fantastisk utsikt utover fjord og fjell, til skogsveier og stier i trolsk skog, og idyllisk vandring langs rullesteinstrand.

Etappe 1: Kleppestø-Steinrusten

Stigning:  0-330 moh

Varighet:  ca. 2 timer (uten pauser)

Lengde en vei:  ca. 5 km

Gradering:  Middels

Parkering:  Bergheimvegen, parkeringsplass ved stistart (benker, bord og oversiktskart ved parkeringsplass).  For å slippe å gå samme vei tilbake, kan det være lurt å også ha en bil parkert på parkeringsplass ved Steinrusten.

Fra parkeringsplassen går stien inn i skogen.  Etter noen hundre meter går stien ned trapper og kommer ned på en grusvei hvor du tar til venstre.  Grusveien går over i god sti opp gjennom skog og videre mot Kolbeinsvarden.

Det er gjort en fantastisk jobb med å legge ut klopper og trapper der det kan være gjørmete, dette gjelder for alle 5 etappene. Stimerkingen er også usedvanlig god. Det står skilt ved alle stikryss hvor Askøy på langs går.  I tillegg følger du røde merker med hvit vandrer hele veien.

På Kolbeinsvarden er det nydelig utsikt i alle retninger, og et perfekt sted for lunchpausen.

Ned fra Kolbeinsvarden til Steinrusten går stien stort sett gjennom skog, og det er en del bratte partier.  Etappen avsluttes ved parkeringsplass på Steinrusten.

Etappe 2: Steinrusten-Aasebøv/Lonevann

Stigning:  0-250 moh

Varighet:  ca. 2,5 timer (uten pauser)

Lengde en vei:  ca. 11 km

Gradering:  Lett

Parkering:  Parkering ved Steinrusten.  For å slippe å gå samme vei tilbake kan det være lurt å også ha en bil parkert i Ravnanger området, enten ved Askøy Forum eller ved Meny butikken.

Turen begynner på andre siden av veien fra parkeringsplassen ved Steinrusten.  Her går du forbi bom og videre inn veien til vannresenanlegget ved Ingersvann.  Stien tar av til venstre helt inne ved vannrenseanlegget og fortsetter gjennom skogen til du kommer til en grusvei.  Her følger du grusveien til høyre.  Store deler av denne etappen går på grusvei, og turen er lett å gå for alle.

Etter en god stund på grusvei tar du av fra grusveien mot Dronningen.  Her går det litt bratt oppover et lite stykke før du tar av til høyre gjennom en "trolsk" skog.

Når du kommer til stiskillet opp mot Dronningen, kan du enten ta en svipptur opp til Dronningen eller fortsette videre på skogsveien mot Ravnanger.  Et lite stykke etter stiskillet mot Ravnanger er det bord med benker hvor det er fint å ta en liten spisepause.  Fortsett videre ned langs skogsveien og ta deg tid til å nyte utsikten mot Båteviken på veien.  Stien tar deretter av ned trapper mot Båteviken, og ned til en skogsvei.  Nede ved skogsveien, ta til høyre ned til vannet, og følg stien langs vannet et stykke, før stien går inn i skogen igjen.  Etter en liten tur gjennom skogen kommer du ut i nærheten av miljøstasjonen.  Ta av mot nord og gå på sti videre Åsebø/Lonevann.

Etappe 5: Merkesvik - Herdla

Stigning:  0-50 moh

Varighet:  ca. 1 time (uten pauser)

Lengde en vei:  ca. 5 km

Gradering:  Lett

Parkering:  Mjølkeviksvarden, evt. i veilomme rett etter Herdlabroen.  Kort vei å gå tilbake fra Herdla fort til sistnevnte.

Turen starter rett nedenfor vanntårnet etter Skråmestø. Fortsett på gangveien mot Herdlabroen.  Ca 50 meter etter broen i veilommen på venstre side tar du av på stien og går ned mot rullesteinsstranden.  Her er det virkelig idyllisk både for store og små, og det kan være lurt å ha god tid på dette stykket hvis du har med barn.  Følg stranden nordover. Gå så noen meter gjennom tett skog til du kommer ut på en asfaltvei. Ta til venstre og følg veien opp bakken.  Her tar du av til høyre, og følger denne ned til bilveien hvor du tar av til venstre igjen og følger denne noen 100 m til du kommer til Herdla fort.  Rundt Herdla fort er det verdt å tilbringe noen timer og gå på de mange grusveiene i området.  Ta gjerne med frisbee og spill frisbee golf, eller prøv zip line.