Lundastølen - perfekt for barnefamilier

Utsikt fra Nibbo

Lundastølen på Stord kan leies - et supert sted for barnefamilier.

Rundt Lundastølen er det masse aktivitetsmuligheter for barnefamilier. Du kan gå på fjellturer, på elvesafari, fiske, ta en rusletur på skogsveier, leke sisten eller ballspill, ta et forfriskende bad på en av badestrendene i nærheten, eller rett og slett bare slappe av utenfor hytten.

Lundastølen ligger like nedenfor Stovegolvet og Tårnet, som er et populært turområde på Stord.  Det er rett i underkant av 1/2 time å kjøre fra fergeleiet i Sandvikvåg, og en 15 minutters kjøretur fra Leirvik.  Du kan kjøre helt fram til hytten og parkere rett utenfor. Hytten kan leies av Stord-Fitjar Turlag for 1500 kroner per helg.  Hytten har plass til 10–14 personer, har 2 soverom, bad med dusj og fullt utstyrt kjøkken.  Se mer info og bilder av hytten her:  Lundastøl.

Like ved hytten, Lundastølen, er det både grillsted, åpne marker og en elv som går forbi som er perfekt for elvesafari.  Det går også en lysløype forbi 100 meter fra hytten med god skogsvei.  10 min kjøretur unna er det flotte badeviker i både ferskvann og sjø.

Turmuligheter

Fra Lundsæther kraftstasjon starter flere turer.  Lundsæther kraftstasjon er 5 min gange fra Lundastølen.  Følg veien ned til kryss, ta til venstre og fortsett til bro.  Ta av til høyre på kjerrevei som tar av rett før broen.  Følg denne til du kommer til Lundsæther kraftstasjon.

Rundt Tysevatnet:

Fra Lundsæther kraftstasjon kan du gå rundt Tysevatnet, som er en flott tur for hele familien.  Gå da opp asfaltert vei fra kraftstasjon opp til demningen, gå her opp trappene på høyre side av demningen og følg stien rundt Tysevatnet.

Sherpatrappene / Stovegolvet:

Fra kraftstasjonen kan du også gå opp til Sherpa trappene.  Du begynner da på kjerrevei på nordsiden av parkeringsplass og følger denne til du passerer en port.  Ta deretter til venstre inn på sti som fører opp til Sherpa trappene.  Det er også mulig å ta til venstre på sti rett før du kommer til Sherpa trappene og gå opp mot Stovegolvet.

Det er også mulig å kjøre opp og parkere ved bunnen av Sherpa trappene.  Fra Lundastølen kjører du da tilbake til første kryss og tar til høyre her.  Kjør helt til endes av veien hvor det er parkeringsplass.

Stord Topp 8:

Fra kraftstasjonen starter også Stord Topp 8.  Stord Topp 8 går av stabelen i slutten av mai eller i begynnelsen av juni hvert år, men er fullt mulig å gå på egen hånd resten av året.  Turen går i variert terreng, med utsikt stort sett hele veien.

Antall km: 17

Antall høydemeter: 1000

Tid: 6-8 timer

Topper: 1. Stengjelsheddo, 529 moh  2. Budalsfjedlet, 526 moh 3. Stavalifjedlet, 511 moh  4. Sørliknatten, 480 moh  5. Skårafjellssåto, 665 moh  6. Skårafjedlet, 691 moh  7. Nibbo, 700 moh  8. Stovegolvet, 703 moh

Turen anbefales for de som er vant til å gå i fjellet og som er i god form,  Barn fra 8-års alderen som er vant til å gå i ulendt terreng og som er i god form kan fint gå denne turen.  Lengde og høydeforskjell kan sammenlignes med 4-fjellsturen i Bergen, men er nok noe hardere da hele turen går i ulendt terreng.  Det er også mulig å gå 1-fjells og 4-fjellstur. Gå litt tilbake langs bilveien fra kraftstasjonen, ca. 100 meter, og ta av på sti på høyre side av veien.