Sommerferie i StØlsheimen

Badekulper, godt fiske, bærplukking, mikroeventyr og storslagen utsikt!

Tur til Skavlabu fra Svartevatnet.
Tur til Skavlabu fra Svartevatnet. Foto: Helene Ødven

Her er våre Stølsheimen-turtips for barnefamilier.

Turtips 1: Plankekjøring til Solrenningen

Stien inn til Solrenningen (645 moh.) fra Stølsdammen er godt tilrettelagt med stein og treklopper, og den fører jevnt innover til hytten uten utfordrende stigninger. Tidsbruk beregnes til 3 timer på for voksne med sekk. Turen går gjennom et grønt og vennlig landskap med mye vann og mange bekker. Vel fremme på hytten kan dere ta en tur på vannet med kanoen, eller i robåten som er tilgjengelig for gjester. Redningsvester er til utlån på hytten. Ta med DNT-nøkkel til å låse opp kano og robåt. Solrenningsvatnet er grunt med mye fisk, og egner seg for fiske, så ta med fiskestang. Gjester på Solrenningen fisker gratis.

Hvordan komme seg til Stølsdammen: Med egen bil fra Bergen nordover, kryss Nordhordlandsbroen og følg E39 til Romarheim. Ta av til høyre og følg Fv 569 til Mo. Rett etter Mo kjører du rett frem og følger Fv 345 forbi Steinslandsvatnet. Etter vannet tar du til høyre, krysser elven og videre til venstre. Følg anleggsveien til du kommer til Stølsdammen. Her er det parkeringsmuligheter og her starter T-merket sti til Solrenningen på nordsiden av vannet. 113km fra Bergen sentrum, ca. 2 timer og 30 minutter.
Skavlabu.
Skavlabu. Foto: Helene Ødven
Turbo ved Skavlabu
Turbo ved Skavlabu Foto: Linda Fongaard

Turtips 2: Kort og luftig tur til Skavlabu

Etter noe som kan kjennes som en lang kjøretur på anleggsvei fra Masfjordtunellen kommer man frem til stistart ved Svartavatnet. Herfra er det beregnet at det tar ca 1,5 timer å gå 3 km inn til Skavlabu-hytten (voksne). Stien er litt bratt i starten, men flater ut og er lett å følge. Den går forbi flere herlige badekulper. Man kommer raskt opp i høyden og fremme ved hytten på 980 moh. har man et luftig rundskue. Det finnes flere små fine vann rundt hytten.

Hvordan komme seg dit: Med egen bil fra Bergen nordover, kryss Nordhordlandsbroen og følg E39 Romarheim. Følg E39 videre nordover, ta av rett før Masfjordtunnelen, kryss under E39 og følg anleggsveien cirka 18km innover. Gode parkeringsmuligheter ved Svartavatnet der stien starter (obs: anleggsarbeid ved Svartavatnet, husk at tunge og store kjøretøy må kunne passere der du parkerer bilen).  Alternativt kan det anbefales å gå fra Storavatnet. Her parkerer man langs veien. Turen er ca. en time lengre, men enda finere enn ved start fra Svartavatnet.

Turtips 3: To korte turer til Selhamar, en fra øst og en fra vest

Inn til Selhamar-hyten (880 moh.) finnes det to korte turer å velge mellom, én fra øst og en fra vest. Fra Kvilesteinsvatnet er det en kort tur på ca 1,5 time (tid beregnet for voksne med sekk). For å komme til Kvilesteinsvatnet kjører man inn på anleggsvei fra Vikafjellet til Bjergane. Det andre korte alternativet er å starte ved Askjellsdalsvatnet som man kommer til på anleggsvei fra Trefall i Eksingedalen. Fra stistart er det litt over 4 km inn til hytten, og her må man beregne ca 2 timer inn til hytten (voksne). Ved hytten ligger det kano og robåt man kan låne og i vannene rundt hytten kan du få fin fisk. Redningsvester er til utlån på hytten. Ta med DNT-nøkkel til å låse opp.

Hvordan komme seg til Askjellsdalsvatnet: Med egen bil til Åsane og videre østover på E16, forbi Arna, Vaksdal, Dale til Evanger. Kryss broen og følg FV 313 fra Bergen nordover til Nesheim. Ta av til høyre og følg FV 344 Eksingedalsvegen til krysset Holskarvegenvegen. Ta av til venstre og følg anleggsveien Holskarvegen forbi demningen i Askjellsdalsvatnet. Etter demningen følger du veien som fortsetter langs vannet til veien slutter så kommer du rett til stistart.
Hvordan komme seg til Bjergane/Kvilesteinsvatnet: Fra Bergen via Voss til Vinje (E16). Følg deretter FV 13 nordover forbi Myrkdalen til Skjelingavatnet. Ved Skjelingavatnet tar du av til venstre (anleggsvei) og følger den langs Kvilesteinsvatnet til parkering. Stien til Selhamar starter på gammel anleggsvei (Raudbergveien, stengt med bom). OBS: Anleggsveien fra Bjergane og videre innover er stengt frem til september 2019 fra mandag kl. 07 til fredag kl. 15. Biler må være ute av området når arbeidet pågår. Bruk parkering og god T-merket sti fra Bjergane gjennom Raudbergsdalen (2-3 timer).
Selhamar.
Selhamar. Foto: Joakim Vatnaland
Fiskelykke i Stølsheimen.
Fiskelykke i Stølsheimen. Foto: André Marton Pedersen
T-merking mot Selhamar turisthytte.
T-merking mot Selhamar turisthytte. Foto: Torill Refsdal Aase

Turtips 4: Trekanten i Stølsheimen

Trekanten i Stølsheimen er en klassiker på totalt 30km med 2 overnattinger. På denne turen får du med deg mye av det beste Stølsheimen har å by på. Fra Vikafjellet kjører du på anleggsvei mot Bjergane. Derfra går du 2–3 timer inn til Selhamar (se video) og overnatter der. Det er bra fiske ved hytten, så prøv deg gjerne med noen kast på kvelden eller tid­lig om morgenen. Det er både kanoer og robåt tilgjengelig. Ikke langt fra hytten ser du Raudberget, en attraksjon i Stølsheimen. Når fjellet bader i kveldslys, er det skinnende rødt. Neste dag går du fra Selhamar til Åsedalen (se video). Turen tar rundt 5 timer å gå. Vi anbefaler turen via Rappen (turens høyeste punkt er på ca. 1200 moh.). Åsedalen ligger i hjertet av Stølsheimen. Fra hytten har du utsyn over Halsetvatnet, hvor det også er gode fiskemuligheter. Åsedalen er selvbetjent, tilgjengelig hele året og består av to hytter med til sammen 26 senger. Siste etappe går fra Åsedalen tilbake til Bjergane (se video) der bilen står parkert. Regn cirka 5 timer til den turen. Det er en flott tur å gå, og høyeste punkt er på 1145 moh. Til slutt er du vel fremme ved bilen igjen, og på vei hjem er du kanskje i gang med å planlegge neste tur til dette flotte området.

Turtips 5: Til og rundt Åsedalen

Åsedalen ligger i hjertet av Stølsheimen, 4–5 timers gange (avhengig av rute) fra Selhamar. Fra hytten har du utsyn over Halsetvatnet, hvor det også er gode fiskemuligheter. Det går mange stier til og fra Åsedalen, over fjellet og gjennom dalsøkk. Du kan gå fra Solrenningen, fra anleggsveien ved Bjergane, eller fra Arnafjord i Sogn (krevende tur, ikke anbefalt for barn). Også her er det utbytterikt med en ekstra overnatting. Ruten gjennom Geitedalen er enkel og trivelig. Du kan også gå om Rappen og Tindafarangen, en fin og enkel fjellovergang.

I tillegg er det mulig å gå fra Holskardvatnet/Eksingedalen. Første del er ikke T-merket. Stien kommer ned på T-merket rute ved Halsetstølen. Turen tar ca. 2 timer (voksne).

Dagsturer fra Åsedalen: Fra Åsedalen er det mange turmuligheter. I nordlig retning kan du gå dagsturer innover Hestfjellet og få utsikt til Sognefjorden, eller gå igjennom Urdaskard til Dagvatnet. I øst ligger Sandbakkane og Tindafarangen. En dagstur nordvest ligger Urdanipa (1345 moh) en av Stølsheimens høyeste topper. Har du små barn med, er Halsetstølen et fint dagsturmål. På ruten mot Vatnane i retning Urdaskard, er det mange fine fiskevann. Barna vil kose seg i dette myke, grønne området med mange vadesteder og mye vann å plaske i. Selene i Åsedalen ligger like ovenfor hytten. Her kan du fremdeles kjenne angen av dyr- og stølsliv.

Hvordan komme seg til Stølsvatnet: Med bil til Stølsvatnet (se beskrivelse under Turtips 1). Herfra langs merket rute fra Stølsdammen til Åsedalen.
Hvordan komme seg til Bjergane: Med egen bil til parkering ved Bjergane. (Se turtips 3 for detaljert beskrivelse).
Åsedalen.
Åsedalen. Foto: Bergen og Hordaland Turlag
Fjellovergang mellom Solrenningen og Åsedalen.
Fjellovergang mellom Solrenningen og Åsedalen. Foto: Bergen og Hordaland Turlag
Brydalseter.
Brydalseter. Foto: Bergen og Hordaland Turlag
Hvordan komme seg til Ortnevik: fra Bergen langs E39 forbi Knarvik og videre nordover til Matre. Herifra videre langs E39 til Sognefjorden, og så langs fjorden på Fv8 og FV92 til Ortnevik. I Matre kan du også ta av og følge Fv381 og Fv92 til Sognefjorden, så videre til Ortnevik. Flott høyfjellsstrekning forbi Stordalen fjellstove (spise- og overnattingssted). Turen fra Bergen til Ortnevik er ganske lang. Vi anbefaler at den kombineres med andre flotte turmål. Det er også mulig å ta hurtigbåt fra Bergen, korresponderer med lokalbåt på Nordeide (noen dager i uken).

Turtips 6: Brydalseter

Dette er en tur som passer perfekt for dem som ønsker å ta med seg barn på en idyllisk tur. Fra den vakre bygden Ortnevik i Sogn går du oppover og gjennom en ekte eventyrskog til du kommer til det sjarmerende stølstunet Brydalseter. Turen opp hit med barn tar 2–3 timer. Den ubetjente hytten ligger idyllisk til på en liten fjellhylle med utsikt mot Sognefjorden. Her må du over en broløs elv, men etter normale værforhold er ikke dette et problem. Denne elven er forresten perfekt for et friskt og deilig morgenbad. Hytten er ubetjent og har 8 sengeplasser. Dette er et område som er vakkert og frodig, med høy grad av nasjonalromantikk. Dette er til for å nytes, så bli gjerne her en dag eller to. Det er flere fine dagsturer du kan ta herfra, eventuelt kan du gå videre innover Stølsheimen til Norddalshytta.

TIPS: Ta med badebukse! Det er umulig å ikke la seg friste av et bad i den forfriskende elven.

Flere turtips rundt Ortnevik:

• Ortnevik - Sylvarnes: langs vegløse grender langs Sognefjorden. Fottur i kombinasjon med lokalbåt.
  • Åkrenipa - tur med fenomenal utsikt
  • Storekusen ved Ortnevik

Overnatting: Ortnevik grendahus, Sylvarnes skulehus (Vik Turlag/DNT), Nesheim camping (Bjordal), Stordalen Fjellstove