mat og drikke

Foto: Helene Ødven
På en langtur som 7-fjellsturen øker forbrenningen kraftig. Du må sørge for at kroppen får nok drivstoff underveis.

Det følgende er en veldig forenklet fremstilling som tar sikte på å gi deg hovedlinjene i hva du må gjøre underveis, og straks etter turen. Ved fysisk aktivitet forbrenner kroppen vann, sukker, fett og proteiner.

Vann

En person på 70 kilo består av ca. 45 liter vann. Ved normal aktivitet forsvinner ca. 2 liter vann pr. dag ved utånding og som svette, urin og avføring. Disse to literne får man vanligvis i seg igjen ved vanlig kosthold og drikke.

På 7-fjellsturen vil du tape mye væske, gjennom pusten og særlig merkbart som svette. Du må etterfylle med vann hele tiden. Hvis du kommer i underskudd med vann i kroppen med bare 0,7 liter, vil du redusere yteevnen med hele 10%.

Derfor: drikk vann hele turen, mer enn du tror at du trenger. Begynn gjerne å drikke opp til en liter den siste timen før start.

Mat og drikke blir servert på Årstad videregående skole. Saft blir også servert på veien mellom Fløyen og Rundemanen. AK Glück-Teigland
Sukker

Sukker, eller karbohydrater, er lett tilgjengelig drivstoff. Du har ca ½ kilo på lager i kroppen, dette kan holde deg i topp aktivitet i halvannen times tid. Før lageret er tomt må du fylle på nytt. Ellers går du tom og «møter veggen».

Bananer gir lett omsettelig energi. Sportsdrikk er en bra måte å etterfylle vann og sukker samtidig. Men pass på; for mye sportsdrikke i mange timer kan gi trøbbel med magen. Så du må drikke rent vann i tillegg.

Fett

Du har nok fett i kroppen til å dekke det som trengs til 7-fjellsturen. Ikke nødvendig å etterfylle.

Proteiner

Du har rundt 17 kilo proteiner i kroppen. Vanlig kosthold sørger for etterfylling av det du forbrenner ved vanlig aktivitet. På langtur forbrennes ekstra mye protein, men kroppen tar ikke så lett imot ny protein underveis. Derimot er det viktig at du får i deg mye protein rett etter turen, helst i løpet av de første 30 minuttene. Da er kroppen særlig mottakelig for etterfylling av protein, sukker og vann.

Salt- og væskebalanse
Kroppstemperaturen stiger under fysisk aktivitet. I mai kan det også bli varmt og fuktig i været. Da stiger kroppstemperaturen ytterligere. For å holde temperaturen nede på et akseptabelt nivå begynner kroppen å kvitte seg med overskuddsvarme – blant annet gjennom svetting.

Du taper ca. 1,8 -3,5 gram salt for hver liter du svetter. Den som er godt trent og tilvent varmen vil tape minst innenfor denne rammen. En gjennomsnittsperson har ca. 80 gram salt i kroppen og konsumerer 5–20 gram hver dag.

Du må altså svette svært mye før du kommer i saltunderskudd. Men for lange turer som 7-fjellsturen kan det bli et problem på slutten av turen, når det er varmt, du har drukket mye underveis og ikke erstattet salttapet som svetting forårsaker. Da vil du kunne komme i saltunderskudd og oppleve ubehag i forbindelse med det. Spesielt hvis du drikker mye vann.

Et par forholdsregler kan forebygge problemet: Bruk sportsdrikke med salttilskudd i tillegg til vann. Litt saltholdig mat i nistepakken underveis. Salttabletter kan også være til hjelp, hvis du vet at du svetter mye, men da bør du ha testet hvordan magen din takler slikt på lange turer før 7-fjellsturen, og ikke eksperimentere med det på den store dagen.

Annonse