Kvitebjørnen og Ulskebjørnen

Utsikt fra Ulskebjørnen
Utsikt fra Ulskebjørnen Foto: Birgithe Schjerven Roald

Flott, bratt og luftig tur i Byfjellene. Orretua, Kvitebjørnen, Rundemanen, Vardegga, Ulskebjørnen og ned til Stallane. Har du lyst til å klatre og klyve litt, nyte fin utsikt og trives med å gå bratt oppover og nedover så kan denne turen anbefales.

Ta bussen til stoppet ved Handelshøyskolen og gå opp Øyjordsveien til venstre i krysset, og der står det byfjellsskilt til Garpetjern. Du er inne på turstien. Garpetjernet er fint og her står et grindbygg, der man kan nyte matpakken under tak. Ved enden av tjernet der turveien deler seg, ta til venstre. Du kommer ned til Langevatnet og tar til venstre nedover turveien. I enden av Langevatnet der vannet smalner og blir til en bekk/ liten foss er det lagt ut noen trebrett. Her står det skilt med "Kistekneiken". Oppover Orretua er det flere plasser hengt opp ulike tau og satt opp stige, men det er lett å finne naturlige steg og håndtak i steinformasjonene slik at du rett og slett får deg en enkel klatretur.

På vei opp Orretua er det flere fine enkle klatresteiner
På vei opp Orretua er det flere fine enkle klatresteiner Foto: Birgithe Schjerven Roald
Oppe ved Dræggehytten er det nydelig utsikt!
Oppe ved Dræggehytten er det nydelig utsikt! Foto: Birgithe Schjerven Roald

Turen gikk videre opp forbi Dræggehytten og til Kvitebjørnen. Det er nydelig utsikt og du går forbi flere ruiner på stien mot Rundemanen. Ved Fjellvannene er det flere fine gamle murer. Etter Fjellvannen får du fin utsikt når du går over Lavet, og snart er du ved Kåken som er 4. Sandviken-Bergen speidergruppe sin hytte. Den er en av de mest brukte hyttene på Byfjellene.

Utsikt fra Lavet mellom Kvitebjørnen og Rundemanen
Utsikt fra Lavet mellom Kvitebjørnen og Rundemanen Foto: Birgithe Schjerven Roald
Idyllisk ved Kåken. 4. Sandviken-Bergen speidergruppe sin hytte.
Idyllisk ved Kåken. 4. Sandviken-Bergen speidergruppe sin hytte. Foto: Birgithe Schjerven Roald

Fra Kåken følger du varder ut til den brede turveien og snart har du rundet Rundemanen og er på vei bortover mot Jordalsskaret. Følg skilting mot Vikinghytten, på veien dit går du forbi Nordneshytten, og du ser også Tranehytten. Vikinghytten ligger nydelig til oppe på Vardegga med flott utsikt. Du må ta av fra stien mot Ulskebjørnen før du går under høyspentledningen som går over stien mot Rolland. Du kan kimte varden på Ulskebjørnen fra stien ved god sikt. Det er ikke opplagt hvordan du kommer deg ned fra Ulskebjørnen, men det går sti ned fra toppen til Stallane. Du ser stien, når du sitter med ryggen mot varden og skuer utover. Stien går da ned mot venstre fra deg. Den er tydelig hvis du har funnet rett spor. Dette er turens mest luftige etappe. Nyt utsikten!

Etter du har passert Vikinghytten går du oppe på Vardegga et stykke.
Etter du har passert Vikinghytten går du oppe på Vardegga et stykke. Foto: Birgithe Schjerven Roald
Fin utsikt mot Haus på Osterøy
Fin utsikt mot Haus på Osterøy Foto: Birgithe Schjerven Roald
På vei ned fra Ulskebjørnen til Stallane.