Besøk Hardangervidda vest

Hadlaskard på Hardangervidda.
Hadlaskard på Hardangervidda. Foto: André Marton Pedersen

Området er kjent for store, flate vidder, fiskemuligheter i massevis og et rikt dyre- og planteliv. Vestvidda byr på et kupert landskap og flere mektige fossefall som buldrer ned mot fjorden.

Den mest imponerende introduksjonen til Vestvidda får du om du starter turen fra Kinsarvik og tar deg oppover Husedalen, forbi fire voldsomme fossefall på rad; Tveitefossen, Nyastølsfossen, Nykkjesøy og den fjerde fossen, som ikke lever opp til navnet sitt: Søtefossen. Deler av denne turen er bratt, spesielt i Reinsbrekkene, der du går oppover blanke svaberg. Det er mange som anbefaler å gå oppover denne dalen, fremfor nedover, for da sparer du knærne og har bedre feste. Vel forbi kneikene ferdes du gjennom et frodig landskap og kommer til hytta vår, Stavali. Her er det godt å fordøye store naturopplevelser med fyldig stølskost og noe godt å drikke. Fra Stavali kan turen gå videre til Lofthus via Munketrappene, eller til hytta vår på Hadlaskard, som byr på utsikt mot et av Hardangerviddas mest kjente fjell, Hårteigen.

Turtips: Fra Kinsarvik via Stavali ned munketrappene til Lofthus

Fra Hadlaskard kan ferden gå videre nedover en av vestviddas vakreste dalfører, Veigdalen. Du følger elva Veig, som snor seg rolig nedover dalen til den komprimeres av hardere berggrunn og spruter ut i Valurfossen ved Vivelid fjellstove. Dette er to av de mest populære startpunktene for turer på Vestvidda, men det finnes veldig mye variert å velge i her.

Lenger nord, i kanten av Hardangervidda, ligger Hallingskeid turisthytte. Ta gjerne en overnatting her når du tar sykkelturen langs Rallarvegen fra Haugastøl. Her kan du oppleve Bergensbanens høyeste punkt, Finse, 1222 moh., isbreen Hardangerjøkulen, flotte fosser og sug i magen gjennom hårnålssvinger nedover i Flåmsdalen til du møter det særegne vestnorske fjordlandskapet. Her kan turopplevelsen fortsette gjennom Aurlandsdalen eller utover Sognefjorden til Stølsheimen.

Til sist nevner vi vår lille BT-hytte. Nå er vi kommet over til Vossefjellene, men siden hytten ligger tilgjengelig fra togstoppet på Mjøfjell, er det naturlig å nevne den her. Fra denne hytten har du tilgang til et flott område for toppturer på ski, samt fin sommertur til Ulvik via en bratt sti langs smale fjellhyller i det såkalte Fallet.