Turtips: Fra Ulvik til Vesete

En sprekk og hylle i fjellet gjorde passasjen opp Fallet mulig

For en tur !  Her får du alt fra frodige daler og fossefall til ville fjell.

Stigning:  300-1000 moh

Varighet:  ca. 5 timer opp og 4 timer ned (uten pauser)

Lengde en vei:  10 km

Gradering:  Krevende

Parkering: Parkering langs veien ved Sotenos

Det er mulig å parkere flere steder langs veien inn mot Sotenos.

Stien går oppover fra venstre side av veien etter andre bro etter avkjørsel til Sotenos.  Her går du innover Tyssedalen, først gjennom skog og deretter i grønt og frodig terreng med godt utsyn over fjell og fosser innover dalen.  Etter ca. 2,5 km kommer en bratt oppstigning på en 200 høydemeter før du fortsetter innover dalen til Tyssedalsstølen.

Tyssedalsstølen ligger idyllisk til ved vannet, og dette er et flott sted å ta en pause og nyte utsikten mens du spiser nistematen.

Videre fra Tyssedalsstølen går stien videre inn til enden av dalen, og en bratt oppstigning på en 140 høydemeter før du fortsetter forbi Fessavatnet og videre inn dalen mot Fallet.  Det er fasinerende å nærme seg Fallet.  Det er ikke mulig å se hvor en kan komme seg opp og videre.  Alle fjellsider går steilt opp.  Først når du er helt i enden av dalen skjelner du en rød T på bergveggen lenger oppe, og du forstår at veien videre går via en sprekk og fjellhylle litt lenger oppe.  Ny bratt oppstigning på rundt 100 høydemeter, men en veldig spennende oppstigning.  Stien er godt opparbeidet, og selv om det er luftig er det god plass på fjellhyllen, og god sti videre oppover.

Topp punktet er nå nådd, og nedstigningen til Vesetevatnet gjenstår, ca 150 høydemeter ned.  Du kan nå se Bergen og Hordaland sin nyeste hytte Vesete på høyre side av vannet.  Resten av turen til Vesete går nede langs vannet. Vesete åpner som DNT hytte til høsten. Videre fra Vesete til Mjølfjell tar rundt 2 timer å gå.

Det hører en robåt til hytten og det er flere fine badeplasser rundt langs vannet.  Gode fiskemuligheter i vannet er det også.